Recensie: Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe


Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe is het boek dat mij uit mijn leesdip haalde en dat ervoor zorgde dat ik moest huilen, maar ook dat ik me in moest houden om niet heel hard 'YES' te roepen middenin de nacht.



Titel: Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe 
Auteur: Benjamin Alire Sáenz 
Uitgeverij: Simon & Schuster Books for Young Readers 
ISBN: 1442408928 
Aantal bladzijden: 359 
Genre: Young Adult 
Gelezen in het Engels 

De titel Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe klinkt als een boek dat je moet lezen voor geschiedenis, maar dat is het absoluut niet. Het boek is zelfs erg van deze tijd - misschien wel van alle tijden. Ari is een jongen van vijftien en die leeftijd brengt allemaal problemen met zich mee: liefde, vriendschap (of het gebrek daaraan), familie en dan ook nog dat gekke lichaam dat zijn behoeftes heeft. Opgroeien is allesbehalve makkelijk en het leven werkt ook niet altijd mee. 
Als Ari op een dag Dante ontmoet, wordt zijn leven een stuk minder saai. Al snel worden ze ondanks dat ze echte tegenpolen zijn beste vrienden. 

Je volgt het leven van Ari Mendoza, een echte grompot. Ari zelf zou je zeggen dat zijn leven helemaal niet zo boeiend is en dat je beter de optimistische, slimme en bijzondere Dante kunt volgen. Gelukkig kan hij dat niet tegen je zeggen, want hij spreekt de waarheid niet. Het boek is geen moment saai. De spanning bouwt zich naarmate het verhaal vordert steeds verder op, waardoor je wel verder moet lezen, want je hebt antwoorden nodig. 
Tijdens het lezen stuurde ik vaak berichtjes naar mijn vrienden om te vertellen wat er nu weer gebeurd was en die berichtjes bevatten veel AAAAHH's.

Het boek is opgedeeld in zes stukken, die ieder beginnen met een quote:
The Different Rules of Summer
"The problem with my life was that it was someone else's idea."
Sparrows Falling from the Sky
When I was a boy, I used to wake up thinking that the world was ending.
The End of Summer
"Do you remember the summer of the rain... You must let everything fall that wants to fall." - Karen Fiser
Letters on a Page
"There are some words I'll never learn to spell."
Remember the Rain
"turning the pages patiently in search of meanings" - W.S. Merwin
All the Secrets of the Universe
"Through all of youth I was looking for you without knowing what I was looking for." - W.S. Merwin

Het boek gaat dan wel niet om de bekende Aristoteles, maar het zet je wel aan het denken. Dat komt doordat het zo dicht bij de werkelijkheid ligt. Je kunt helemaal in de huid van Ari kruipen (ja, zelfs als je geen jongen bent) en je voelt zijn verwarring en begrijpt hem (oké, niet altijd).
Dat ik me zo goed kon inleven in Ari had ook een nadeel. Ari is niet de meest positieve persoon en daardoor raakte ik soms ook een beetje in een deprimerende bui. Hierdoor legde ik het boek sneller even weg dan bijvoorbeeld een roman.
Ari en Dante zijn zo "echt". Ze zijn niet geperfectioneerd, maken weleens ruzie en voldoen niet aan het standaard beeld van de knappe, blonde jongen die goed is in sport en waar alle meisjes verliefd op worden.

De cover van het boek sprak me aan, vooral door het bijzondere lettertype. Helaas moest ik na het lezen iets zwaars op het boek leggen, want de cover krulde om naar buiten (zie foto). Dat is iets wat ik nog niet eerder zo extreem had meegemaakt. Nu staat het boek stevig tussen andere boeken in en lijkt het erop dat hij er over een tijdje weer zo goed als nieuw uit zal zien.


Ik had voordat ik begon in dit boek veel positieve reacties erover gelezen, dus mijn verwachtingen waren redelijk hoog. En gelukkig: het boek heeft me zeker niet teleurgesteld. De schrijfstijl is fijn, het boek leest lekker snel weg. Dit boek is zeker geen tijdverspilling.




Dande Leander

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen