Tag: Leesgewoonten


Deze tag gaat over leesgewoonten. De tag was origineel in het Engels (ik weet helaas niet wie hem heeft bedacht), maar ik heb voor het gemak alle vragen vertaald naar het Nederlands. 

Ik heb besloten om deze tag in te vullen omdat ik het ten eerste ontzettend leuk vind om te doen, en ten tweede zodat jullie me een beetje beter leren kennen. 



1. Heb je thuis een speciale plek waar je altijd leest?
Ik lees meestal in bed, vlak voordat ik ga slapen. Dat komt vooral doordat ik overdag op school zit en 's middags huiswerk moet maken en dus geen tijd heb. Lezen in bed is dan lekker ontspannend.

2. Een boekenlegger of een papiertje dat je toevallig vond?
Nu ik er zo over nadenk, gebruik ik bijna nooit een boekenlegger. Ik vind al snel terug waar ik gebleven was als ik het boek weer opensla. Als ik dan toch iets gebruik om tussen de bladzijdes te leggen, dan is dat meestal het bonnetje of een boekenlegger die erbij zat. Eigenlijk best jammer, want er zijn ontzettend veel leuke boekenleggers. Hm...

3. Kan je zomaar stoppen met lezen of moet je eerst een hoofdstuk uitlezen?
Laatst had iemand het over een "handige" boekenlegger. Het was een handje met een wijzende vinger, die aanwees bij welke zin je was gebleven. Ik reageerde verbaasd: "Maar je leest toch gewoon de hele bladzijde? Of het liefst het hele hoofdstuk? Je kunt toch niet zomaar middenin stoppen?!"

4. Eet of drink je iets tijdens het lezen?
Ja, soms staat er iets lekkers naast me op mijn nachtkastje, waar ik dan af en toe naar graai, zonder te stoppen met lezen. Het is niet noodzakelijk. En soms als ik thee heb gezet om te drinken tijdens het lezen, vergeet ik die gewoon.

5. Muziek op/tv aan tijdens het lezen?
Nee. Ik ga er onbewust naar luisteren en dan zit ik niet 100% in het verhaal.

6. Eén boek of meerdere tegelijkertijd?
Het liefst één boek, maar soms zijn meerdere noodzakelijk. Soms ben ik gewoon niet in de goede bui voor een bepaald boek en dan lees ik even iets anders tussendoor. Ik heb er gelukkig geen last van dat ik dingen door elkaar haal.

7. Alleen thuis lezen of overal?
Alleen thuis. Ik ben heel bang dat ik een boek beschadig als ik het bijvoorbeeld in mijn schooltas stop. Als ik een keertje lang moet wachten of in de trein zit, dan maak ik wel een uitzondering.

8. Hardop lezen of in je hoofd?
Ik lees altijd in mijn hoofd. Dat vind ik veel fijner, omdat ik personen dan hun eigen stem kan geven. Dat stemgeluid kan ik dan niet altijd hardop nadoen. Soms lees ik een Engels boek weleens hardop voor aan mezelf om mijn Engelse uitspraak wat te verbeteren. Ik krijg er alleen altijd zo'n last van mijn keel van.
9. Lees je vooruit of sla je pagina's over?
Nee. Het enige wat ik soms doe, is te snel lezen als ik graag wil weten wat er gaat gebeuren. Dan kom ik er achteraf achter dat ik het nog steeds niet goed weet.

10. Krak je de rug van boeken of houd je ze zo nieuw mogelijk?
Ik hou mijn boeken het liefst zo mooi mogelijk, dus ik krak ze zeker niet. Helaas zijn de lijntjes in de rug van dikke paperbacks onvermijdelijk.

11. Schrijf je weleens in boeken?
Soms heb ik weleens de neiging om een mooie quote of iets dergelijks te onderstrepen, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen.

12. Wat doe je als eerst: het boek lezen of de film kijken?
Het liefst lees ik eerst het boek, zodat ik me alles zelf voor kan stellen. Daarna kijk ik de film, zodat ik kan klagen over alle dingen die anders waren dan in het boek.

13. Wat vind je fijner: Een boek van papier, een E-book of een luisterboek?
Een boek dat je echt vast kunt houden, daar wordt ik helemaal gelukkig van. Soms lees ik ook weleens op het internet, maar dat kan niet op tegen een boek van papier. Naar een luisterboek heb ik nog nooit geluisterd, omdat ik denk dat dit een groot deel van de leeservaring wegneemt.

14. Heb je een bijzondere gewoonte tijdens lezen?
Ik kan urenlang stilzitten, maar volgens mij is die gewoonte niet erg bijzonder. Ook heb ik weleens grappige gezichtsuitdrukkingen als ik helemaal in het verhaal zit. Tenminste, dat zeggen anderen.

15. Moeten de boeken van een serie bij elkaar passen?
Ja, ja en nog eens ja! Helaas passen niet alle boeken van de series die ik heb bij elkaar. Het vervelendste is nog wel als boeken een verschillend formaat hebben.

Ik ben benieuwd naar jullie leesgewoonten! Laat een reactie achter of neem de tag over voor op je eigen blog (stuur me dan wel even een linkje, vind ik leuk).

Sophie

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen