Recensie: Vrees me



Als je er van houdt om de mooie zinnen in een boek aan te strepen, dan kan ik je aanraden om minstens tien markeerstiften te kopen voordat je begint in Vrees me. Want jeetje, wat staan er veel mooie zinnen in dit boek.

 Titel: Vrees me 
 Auteur: Tahereh Mafi 
 Uitgeverij: Blossom Books 
 ISBN: 9789020679595 

 Aantel bladzijden: 352 
 Serie: Deel 1 van 3 
 Genre: Young Adult                                               

Iedereen heeft wel gehoord van de zeventienjarige Juliette Ferrars. Haar aanraking kan dodelijk zijn en zelfs het kortste contact doet al pijn. Daarom blijven de meesten het liefst bij haar uit de buurt en zijn ze bang voor haar.
Waar ze is? Juliette is gevangengenomen door Het Herstel, want ze is een monster.

Toen ik begon met lezen, fronste ik al snel met mijn wenkbrauwen. Had ik soms een verkeerde druk? Sommige zinnen klopten niet helemaal, er misten bijvoorbeeld komma's. Ik kon het me niet voorstellen en ging het meteen opzoeken. Ik kwam erachter dat dit gewoon bij het boek hoort. Een paar bladzijden verder begon het te dagen: Juliette zit al 264 dagen lang opgesloten, heeft geen idee wat er aan de hand is en heeft al lang niet meer gesproken. Toen vond ik het heel logisch en ook mooi bedacht. Zodra ik wist waarom ervoor gekozen was, was het totaal niet storend meer.
Ook komen er af en toe doorgestreepte zinnen in voor. Dit zijn de dingen die Juliette denkt, maar niet mag denken van zichzelf. Dit vond ik erg krachtig en het zorgde ervoor dat ik me beter in Juliette kon verplaatsen, omdat ik ook een kijkje in haar hoofd kon nemen. 

Het is niet moeilijk om je in te leven in het verhaal en om je dingen voor te stellen, want alles wordt zó goed en mooi omschreven. Tahereh Mafi heeft heel veel mooie vergelijkingen gemaakt (daar heb je dus die markeerstiften voor nodig). Ze speelt echt met de woorden en je weet precies wat er mee wordt bedoeld en krijgt het juiste gevoel erbij.

Het boek is makkelijk te volgen, het verhaal gaat niet te snel of te sloom en de karakters zijn stuk voor stuk heel bijzonder. In het begin was het ontzettend wennen en dacht ik weleens: Wanneer gaat er iets gebeuren? Waarom zit Juliette opgesloten? Maar toen het verhaal voor mijn gevoel eenmaal begon, werd ik er helemaal in gezogen. Ik heb dan ook meerdere keren tot na middernacht gelezen. En als je het boek na een tijdje weer oppakt, weet je meteen waar je gebleven was.
Ik vind het fijn dat er wel romantiek in voor komt, maar dat Juliette en de hele situatie waarin ze verkeert een belangrijkere rol hebben. Overigens leken alle gevoelens heel echt en kloppend.
Toen ik na het lezen van dit boek enthousiast erover vertelde, zei mijn vriend meteen: "Oh, dat klinkt een beetje als de X-Men? Ik bedoel, dat ze mensen kan doden met haar aanraking."
Nu zijn ze zeker niet hetzelfde, maar ook ik moest op het einde er ook wel een beetje aan denken (geen spoilers, haha). Dat vond ik overigens alleen maar leuk.

De cover van het boek vind ik werkelijk prachtig. Hij is zo gedetailleerd (bijvoorbeeld de reflectie van een vogel in het oog)! Dit is zo'n kaft die echt in het oog springt, eentje die je bijna in zou willen lijsten. Ik besloot daarom ook om de hardcover te kopen, ook al is dat wat duurder dan een paperback. Overigens viel me op dat het papier best dik was. Dat voelde heel luxe aan. 

Ik had het boek al behoorlijk vaak voorbij zien komen, dus ik moest het lezen van mezelf. Ik wist niet wat ik ervan moest verwachten toen ik begon met lezen en in het begin moest ik best wel even wennen, maar achteraf kan ik oprecht zeggen: Wat een prachtboek! De schrijfstijl van Tahereh Mafi is heel bijzonder, heel anders dan wat ik tot nu toe heb gelezen.
Ik kan niet wachten tot ik verder kan lezen in de volgende delen, want er zijn nog genoeg vragen waar ik echt antwoord op moet hebben.

Sophie

4 opmerkingen:

  1. Ik vond dit boek ook echt heel leuk! Een origineel verhaal, een poëtische schrijfstijl en een fantastische cover; Vrees Me heeft alles en leest als een trein.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeh, bedankt voor de headsup over de schrijfstijl! Nu ik het weet dat het bij het verhaal hoort, zal het me hopelijk niet storen :) Ik heb dit boek nog op de stapel liggen om gelezen te worden en je recensie maakt me des te nieuwsgieriger!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan! En ik zou zeggen: ga het snel lezen! ;D

      Verwijderen