Column: De nieuwe JK Rowling worden


"Wie van jullie zou wel beroemd willen worden?" vraagt mijn docent.
Een paar klasgenoten steken hun hand op, zeggend dat het geld ze wel interesseert. 
De docent noemt daarna een aantal beroemdheden op waarmee het fout is gegaan, omdat ze bijvoorbeeld altijd achtervolgd werden door paparazzi en zegt dat hem dat verschrikkelijk lijkt.
Ik steek mijn hand op. "Ik zou best wel een beroemd schrijfster willen worden. Dan is je werk beroemder dan jijzelf."
De leraar knikt begrijpend. "Ja, ik denk dat als ik bijvoorbeeld JK Rowling tegen zou komen op straat, ik er langs zou lopen."


Begrijp me niet verkeerd hoor, ik hoef niet per se zo beroemd te worden als JK Rowling, en al helemaal niet om het geld. Nee, het lijkt me geweldig om te zien dat wat ik bedacht en opgeschreven heb, heel veel mensen blij kan maken. Dat mensen verdrietig worden als het voorbij is en dan maar fanfictie of fanart gaan maken van mijn verhaal. Voor dat soort dingen zou ik best een beetje beroemd willen worden, maar dan wel op de "schrijvers manier". Het lijkt me verschrikkelijk als er iedere dag fotografen in de bosjes voor je huis liggen, maar boeken signeren van fans lijkt me daarentegen heel tof. Zoals mijn docent al opmerkte: hij zou waarschijnlijk Rowling niet eens herkend hebben. En ik weet om heel eerlijk te zijn ook niet van alle schrijvers hoe ze eruit zien. 

Je loopt een boekwinkel binnen en ziet jouw eigen boek, jouw schepsel, op een prominente plek staan, maar niemand vermoedt dat jij het geschreven hebt. En met het boek in je handen komt er dan een verkoper naast je staan die zegt: 'Dat is mijn lievelingsboek. Ik heb het laatst nog cadeau gegeven aan een van mijn vrienden, dus ik kan het zeker aanraden.'
Of mensen praten vol lof over jouw werk in de trein, terwijl jij met een grote grijns op je gezicht achter ze zit. Ja, dat lijkt me wel wat.
Zoiets gebeurt niet als je bijvoorbeeld een filmster bent. Dan komt de verkoper niet naast je komen staan om die ene film waarin jij speelt aan te raden, want hij herkent je. Hij zou misschien een beetje nerveus zeggen dat hij je goed vond in die film. Awkward. En die mensen in de trein? Die willen nu opeens een selfie met je maken, want ja, je bent beroemd.

Ik heb het idee dat beroemde schrijvers het ook echt verdienen. Het gaat er niet om hoe goed je eruit ziet, of dat je uit een rijke familie komt, maar of je goed kunt schrijven. 
En als je dan als schrijver beroemd wordt, dan is dat een ontzettend groot compliment. Een boek is een stukje van je ziel (looking at you, Voldemort), dat voortkomt uit fantasie, ervaringen en hard werk. Hoe prachtig is het dan als dat mensen kan vermaken, op kan vrolijken, of zelfs kan inspireren om ook te gaan schrijven?

Zou jij beroemd willen worden? Ben je net zoals mijn klasgenoten wel geïnteresseerd in het geld, maar hoeft het verder niet zo, of ben je meer zoals ik?

Dande Leander

3 opmerkingen:

  1. Ik wil heel erg graag mijn manuscript proberen uit te geven. Daarmee beroemd worden lijkt me wel tof, maar beroemd worden als filmster of iets dergelijks? Nee! Ik vind acteren best tof, maar beroemd zijn lijkt me erg... vervelend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh super tof! Is je manuscript al af?

      Verwijderen
    2. Ja, het is al een paar maandjes af. (: Er moeten nog een paar dingen aangepast worden, maar voor de rest is het zo goed als af.

      Verwijderen