Een typemachine


Laatst kreeg ik de cijfers van mijn SE-week terug, en omdat die best goed waren, mocht ik een cadeautje kopen voor mezelf. Ik wilde al best lang een typemachine en na even googlen, kwam ik al snel deze tegen. En omdat ik er zo blij mee ben, laat ik hem graag aan jullie zien. 


Mijn typemachine is een Brother Deluxe 900, die werd geproduceerd in 1970. Hij is dus al behoorlijk oud! Dat 'ie zo oud is, is niet heel erg te merken, hij doet het nog prima. Hij is wel op sommige plekjes een klein beetje beschadigd, maar dat maakt hem niet minder mooi.


Hij typt precies zoals ik verwacht had. Je moet best hard drukken om een letter goed op papier te krijgen en het duurt lang voordat je een stuk getypt hebt, maar het is onwijs leuk. Vooral het getik en de welbekende "pling" maken het zo speciaal. Als je het leuk vindt om dit te horen, kun je dit filmpje op mijn Instagram bekijken.

Het papier dat er op de foto in zit, is het test papiertje dat ik gebruikt heb. Zoals je kunt zien was de inkt in het begin nog heel licht, maar wordt het steeds beter. Dat kwam doordat het lint (dat zwart-rode strookje dat je op de foto kunt zien), eerst niet zo goed werkte, omdat ik het tijdens het plaatsen had aangeraakt. Ik dacht eerst dat de typemachine gewoon niet werkte, maar omdat ik zo enthousiast was, typte ik toch maar wat. Gelukkig maar, anders was ik er niet achter gekomen dat hij het gewoon prima doet.


Maar wat de typemachine verder nog zo leuk maakt, is het nostalgische gevoel dat hij met zich meebrengt. Klinkt misschien een beetje suf, maar het is wel zo.
Zodra mensen mijn typemachine zien staan, worden ze ook meteen enthousiast (en willen ze er wat op typen).
Of ik er ooit hele verhalen op ga typen, weet ik nog niet. Ik denk dat ik daarvoor eerst wat behendiger moet worden. Wel ga ik hem zeker gebruiken als ik bijvoorbeeld een brief schrijf aan iemand. Misschien kan ik er zelfs wel soms mijn huiswerk op maken...

Heb jij weleens op een typemachine getypt? En als je ook een typemachine hebt, deel dan een foto! Ik vind ze zo mooi om te zien.

Dande Leander

1 opmerking:

  1. Super leuk zo'n typemachine! Daar moet je toch gewoon inspiratie van krijgen ;)

    BeantwoordenVerwijderen