NaNoWriMo 2015: Hoe het ging


Eergisteren was het 30 november, de laatste dag van NaNoWriMo. Hoe ging het? Was het wat ik ervan had verwacht? Ben ik tevreden?


Allereerst: IK HEB MIJN PERSOONLIJKE DOEL GEHAALD! Ik heb namelijk 25.649 woorden geschreven.
Zoals ik in de vorige update al vertelde, besloot ik om mijn doel te verlagen tot 25.000 woorden, in plaats van 50.000 woorden. Dit kwam doordat ik het een beetje onderschat had. Er kwam een SE-week tussendoor en op sommige dagen lukte het schrijven niet.

Toen ik dit eenmaal met mezelf had afgesproken, voelde het minder als een verplichting en was het ook iets makkelijker. Natuurlijk moest ik nog steeds flink doorschrijven. Ik liep af en toe vast en het voelde alsof mijn verhaal te langdradig werd, omdat ik aan een bepaald aantal woorden probeerde te komen. Vanaf dat moment schreef ik vooral aan de scènes die ik het langst in mijn hoofd had en die zo op papier stonden. Ik denk dat het beter is om later alles in te vullen en om daar echt de tijd voor te nemen. 

Ik vond het heel bijzonder hoe NaNoWriMo mij gestimuleerd heeft om te gaan en om te blijven schrijven. Het woordenaantal invullen op de site en de grafiek zorgden er echt voor dat ik vaak dacht: "Ik kan er nog wel vijfhonderd woorden bij schrijven vandaag."
Ook vroegen mensen uit mijn omgeving af en toe hoe het ging, en dan vond ik het een beetje stom om te zeggen dat het niet zo goed ging, dus dat zorgde er ook voor dat ik meer schreef. 

Ik heb af en toe wat stukjes teruggelezen en eigenlijk ben ik best tevreden. Natuurlijk is het nog verre van perfect, maar dat komt helemaal goed als ik het ooit ga herschrijven. Ook vind ik de personen die ik gecreëerd heb erg leuk. Sommigen zijn heel anders geworden dan ik had gedacht, maar dat is alleen maar beter.

Of ik volgend jaar weer mee ga doen? Ja, waarom niet. Misschien haal ik het dan ook niet, maar ik vind het in ieder geval heel leuk om te doen. Ik kan het zeker aanraden om eens een keer mee te doen aan NaNoWriMo. Ook al speelt het zich alleen af op het internet en op je laptop (tenzij je naar write-ins gaat), het voelt wel echt als een event. Vooral omdat er zo veel mensen aan meedoen en je er veel over hoort. Kortom, ik heb er geen spijt van. 

Dande Leander

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen