Recensie: De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine

Ik was altijd een beetje huiverig voor De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine. Dat kwam doordat ik niet wist wat ik ervan moest verwachten. Ik dacht zelfs dat ik het "eng" zou vinden. Maar toen leende een vriendin me dit boek uit en had ik meteen spijt dat ik er niet eerder in begonnen was.


 Titel: De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine 
 Auteur: Ransom Riggs 
 Uitgeverij: Clavis 
 ISBN: 9789044817171 
 Aantel bladzijden: 336 
 Serie: Deel 1 van 3 
 Genre: Young Adult/Donkere fantasy 

Ik wist niet zo goed wat ik moest verwachten van dit boek, omdat ik alle omschrijvingen nogal wazig vond. Als ik mensen vroeg waar het over ging, kreeg ik meestal hetzelfde verhaal dat eindigde met de woorden: "Tja, meer kan ik eigenlijk niet vertellen zonder dat ik het spoil." En nu ik het boek zelf gelezen heb, snap ik het. Toch is hier mijn samenvatting:
Jacob krijgt al van jongs af aan verhalen te horen van zijn grootvader. Het zijn verhalen waar je vol verwondering naar luistert, maar waar je ook kippenvel van krijgt. Maar Jacob zijn grootvader heeft niet alleen verhalen, maar ook uiterst bijzondere foto's van bijzondere kinderen. Na de dood van zijn grootvader blijven de verhalen Jacob achtervolgen. Is hij compleet krankzinnig of zijn de verhalen allemaal waar?

Het was erg makkelijk om in het verhaal te komen. De eerste paar bladzijden zijn een beetje luchtig en dat is fijn, omdat je dan niet meteen in het diepe gegooid wordt. Maar al heel snel komt er steeds meer spanning en mysterie bij. En tot mijn grote opluchting: het is totaal geen horror.

Het hele verhaal is best vreemd, maar ondanks dat word je in het verhaal gezogen. Ik denk dat dat komt doordat het vreemde best dicht bij de werkelijkheid zou kunnen liggen.

Door het boek heen zijn foto's te zien. Dit zijn foto's die de schrijver heeft verzameld en die nauwelijks tot niet zijn aangepast. Ik vond de foto's erg intrigerend. De foto's voegen echt iets toe aan het verhaal en maken het ook uniek, want ik heb nog nooit eerder zoiets gezien bij een boek. Eng zijn de foto's niet vind ik, eerder vreemd, waardoor je ernaar blijft kijken.

Ransom Riggs heeft een erg fijne schrijfstijl. Hij kan op een heel simplistische manier heel veel vertellen, iets wat bijna jaloersmakend is. Het boek leest snel weg, ondanks dat het een redelijk dik boek is.
De personages zijn goed uitgewerkt en naarmate het verhaal vordert, leer je ze ook steeds beter kennen (en ga je ze nog leuker vinden). 
Het boek bleef tijdens het lezen telkens verrassen. Alles steekt goed in elkaar, is niet ontzettend voorspelbaar, maar wel logisch.

Het boek is een echt juweeltje. Het is afgewerkt met mooie details. Ik heb het een aantal keer meegenomen naar school en telkens wilde iemand wel kijken naar dit mooie boek. Dit boek staat nu ook op mijn verlanglijstje, want ik wil dit boek heel graag in mijn boekenkast hebben.

Ik ben meteen in deel twee begonnen zodra ik dit boek uit had gelezen. Ook kijk ik erg uit naar de verfilming. Ik kan dit boek nu bestempelen als een van mijn favorieten. Dit boek is zeker een aanrader!


Sophie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten