Mijn top 5 tips tegen een leesdip


Je staart naar je boekenkast. Zo veel mooie boeken die hoopvol wachten om gelezen te worden. Ze wachten al een tijdje, want lezen lukt niet. Je zit in een o zo gevreesde leesdip.


Horror, horror, horror. Je wilt zo graag lezen, maar het lukt niet. Je hoofd staat er niet naar, geen enkel boek lijkt goed genoeg, of je doet eeuwen over een hoofdstuk. Omdat ik weet hoe vervelend het kan zijn, heb ik 5 tips die naar mijn mening het beste werken.
  • Pak (of koop) een boek waar je al heel lang naar uitkijkt. Het moet een boek zijn waar je ontzettend enthousiast van wordt, waar je al je vrienden al over verteld hebt. Begin er rustig in, forceer niks. Hopelijk geeft dit boek je een duwtje in de goede richting.
  • Kies een boek dat bij je stemming past. Als je ontzettend verdrietig bent, lees dan geen zielig boek, maar eerder een luchtig, feel-good boek. Sowieso heb je een wat "makkelijker" boek sneller uit, dan een heel ingewikkeld verhaal. 
  • Wissel af met boeken. Heb je net een ontzettend dikke pil gelezen? Pak dan nu een wat dunner boekje. Het is niet vreemd om na een heel dik boek een leesdip te krijgen en een dun boekje brengt je plezier in lezen sneller terug dan nog een dik boek.
  • Lees een van je favoriete boeken nog een keer of ga verder in een serie die je heel leuk vond.
  • Pak een boek dat je heel leuk vindt en lees de meest mooie/grappige/leuke stukjes uit dit boek. Hierdoor loop je niet het gevaar dat je iets leest wat ervoor zorgt dat je leesdip alleen nog maar erger wordt en het kost niet heel veel tijd. 

Dande Leander

1 opmerking:

  1. Ik heb eigenlijk nog nooit echt een leesdip gehad. Eerder dat ik gewoon totaal geen tijd heb om te lezen en dat ik hier enorm van baal.. Maarja, dan probeer ik alsnog tien minuutjes per dag te lezen - gewoon door wat minder op Facebook te kijken bijvoorbeeld :P

    BeantwoordenVerwijderen