Boekenlegger met voetjes


De laatste tijd zag ik ze steeds vaker voorbij komen: boekenleggers met voetjes. Ik dacht meteen: dat kan ik ook maken! Dus ging ik aan de slag en maakte ik een foto tutorial.


Allereerst excuses voor de kwaliteit van de foto's. Ik weet niet wat er mis is gegaan, want ik heb ze gewoon met mijn camera gemaakt. Maar goed, er is op te zien wat de bedoeling is, dus het mag voor deze ene keer.

Je hebt een aantal dingen nodig. Allereerst een doorzichtig stuk plastic. Ik weet niet hoe het heet, maar het lijkt een beetje op een placemat (een placemat kun je dus ook gebruiken). Ik kocht dit voor maar een paar euro bij de hobbywinkel. Verder had ik een boekenlegger gepakt om over te trekken op het plastic. Ik kocht bij de Action klei en verder heb je nog wat verf (of stiften), een potlood, een schaar, lijm en een sat├ęprikker nodig.

Ik gebruikte een boekenlegger om de maat van de doorzichtige boekenlegger te bepalen. Met potlood gaf ik de randen aan en daarna knipte ik 'm uit. Het plastic werkte verrassend goed mee.

Daarna maakte ik van klei voetjes. Het makkelijkste is om eerst gewoon een worm te rollen en daarna de onderkant om te vouwen tot een voetje. Je moet even oefenen. Let erop dat je de voetjes niet te groot maakt. Ik pakte het stuk plastic erbij om te zien of ze naast elkaar zouden passen. Ik gebruikte een sat├ęprikker om de voetjes wat gladder te maken door er zachtjes mee over de klei heen te rollen.

Toen ik tevreden was met hoe de voetjes eruit zagen, stak ik voorzichtig het kaartje in de voetjes. Je moet het er niet te ver in duwen, maar ze moeten wel stevig zitten. En dan moet de klei drogen, wat ongeveer een dag duurt.

Het verven vond ik het leukst om te doen. Ik besloot om voor de voetjes van Alice uit Alice in Wonderland te gaan. Voordat je begint met verven moet je het plastic even uit de voetjes halen. De zwarte strepen maakte ik met stift, omdat dat iets preciezer ging dan met verf.

Toen konden de voetjes weer even drogen. Ik druppelde wat lijm in de voetjes en stak toen het plastic er weer in. Na een tijdje zaten de voetjes muurvast.
Tadaaa! Zo ziet de boekenlegger eruit als je hem in een boek stopt. Ik vind het er super leuk uitzien, net alsof het personage tussen de bladzijden is geplet. Zoals je ziet zijn de voetjes niet helemaal gelijk, maar dat vind ik niet zo erg.
Wat vind jij van de boekenlegger met voetjes?

Sophie

1 opmerking:

  1. Die is leuk geworden. Hier staat hij ook al een tijdje op mijn DIY-lijstje. Jammer van dat tijdsgebrek want dat betekent dat ik vaak moet kiezen tussen lezen of knutselen en meestal ga ik dan voor het eerste. ;)

    BeantwoordenVerwijderen