Recensie: Fangirl

Het zal ondertussen geen geheim meer zijn dat ik dol ben op de boeken van Rainbow Rowell. Daarom moest ik Fangirl natuurlijk ook lezen. Ik had erg hoge verwachtingen van dit boek, want iedereen lijkt ervan te houden. Maar deed ik dat achteraf ook?

Titel: Fangirl
 Auteur: Rainbow Rowell
 Uitgeverij: St. Martin's Press
 ISBN: 9781447263227
 Aantal bladzijden: 438
 Serie: Nee
 Genre: YA contemporary
 Gelezen in het Engels

Cath heeft eigenlijk altijd alles gedeeld met haar tweelingzus Wren, totdat ze gaan studeren en Wren Cath niet meer nodig blijkt te hebben. Cath, die op z'n zachtst gezegd niet zo dol is op andere mensen, komt bijna niet uit haar kamer en schrijft aan haar fanfictie over Simon Snow. Haar kamergenoot en haar vriend trekken haar wat uit haar schulp. Natuurlijk zijn er ook nog de nodige familieproblemen.

Ik vind de schrijfstijl van Rainbow Rowell erg fijn om te lezen. Ik kwam best snel in het verhaal, maar meer naar het einde toe las ik veel sneller en wilde ik het in één keer uitlezen. Dus in vergelijking met het einde is het begin misschien ietwat sloom. Er gebeurt eigenlijk niet eens zo gek veel in het boek, maar toch wilde ik doorlezen omdat ik nieuwsgierig was naar hoe het verhaal af zou lopen en omdat het een fijne wereld was om in te duiken.

Het verhaal van Cath wordt afgewisseld met stukjes van haar fanfictie en stukjes van het boek waarover ze fanfictie schrijft. Die stukjes zijn leuk, maar af en toe wel een beetje willekeurig voor mijn gevoel. Ik snap waarom ze erin zitten, maar af en toe voelde het een beetje alsof er weer een stukje tussen moest, omdat het anders niet consequent was. De stukjes zijn niet zo heel lang (maximaal één bladzijde), dus het verhaal erg onderbreken doen ze gelukkig niet.

Ik weet niet zo goed wat ik van Cath moet vinden. Cath houdt namelijk niet zo van mensen en doet er bijvoorbeeld alles aan om mensen te ontwijken. Daar had ik een beetje moeite mee. Het voelde af en toe wat overdreven en liet mij soms denken: "Wauw, Cath, misschien kan het geen kwaad om hierover met een psycholoog te praten." Zodra Cath wel interactie had met andere personages vond ik haar dan ook meteen een stuk leuker. Ook vond ik dat ze af en toe wat kinderachtig of te heftig reageerde, maar dat kan ook aan mij liggen.
De andere personages vond ik erg goed. Ze zijn allemaal heel anders en origineel. Ik heb echt het idee dat het verschillende mensen zijn en kon ze dan ook goed voor me zien (ook Cath).

De cover vind ik erg mooi. Hij springt echt in het oog als hij in mijn boekenkast staat door het kleurtje. Dit klinkt misschien wat vreemd, maar ik denk dat die mintgroene kleur heel goed mijn gevoel voor dit boek weergeeft. Het was lief en zacht, maar ook weer niet te zoetsappig.
Ik vond het erg leuk dat alle belangrijke personages aan de binnenkant van de kaft waren getekend. Zo kon ik zien hoe Rainbow Rowell zich de personages voor zich ziet.

Ik vond Fangirl iets minder leuk dan ik verwacht had, maar alsnog erg goed. Het woord "tegenvallen" zou ik dan ook zeker niet willen gebruiken. Dit is een boek dat snel weg leest, zowel door de fijne schrijfstijl als door het onderwerp. Ondanks dat misschien niet alle karakters me even goed bevielen, leefde ik zeker met ze mee en bleef ik lezen.

Dande Leander

Geen opmerkingen: