Schrijvers ontmoeten en boeken laten signeren


Alweer een tijd terug was ik in Almere voor YAA en een paar weken later liet ik boeken signeren door James Dashner. Binnenkort ga ik naar YALFEST (nog meer schrijvers) en de dag daarna naar het event met Becky Albertalli. Eng? Nee joh, juist super leuk!


Tijdens YAA liet ik twee boeken signeren. Allereerst een boek dat ik al had: De Nachtuilen van Jeroen van Unen. Achteraf gezien had ik veel langer met hem kunnen kletsen over het boek en had ik niet zo zenuwachtig hoeven doen. Schrijvers zijn heel normale mensen (goh) en ze vinden het alleen maar leuk om enthousiaste en nieuwsgierige lezers te ontmoeten. Dat weet ik nu, maar toen vond ik het best spannend om hem aan te spreken. Gekke ik. 

Daarna liet ik het boek In Transit signeren door Margaretha van Andel. Omdat ze er tijdens het event zo leuk over vertelde en écht een gezellig gesprek met ons aanging, besloot ik om het boek te kopen en te laten signeren. Ik was toen al veel meer ontspannen en vroeg haar of ze verwachtte of ik snel in het verhaal zou zitten. Ze vertelde mij dat ze wisselende berichten had gehoord en schreef "ik hoop dat je snel in het verhaal zit" voor mij in het boek. Daarna gaf ik haar een compliment over haar handschrift. En toen dat voorbij was ging ik een beetje verlegen weer weg.

Toen ik naar de signeersessie van James Dashner ging, vond ik het al een stuk minder "eng" en hadden we ook spontaan een mini gesprekje. Dat was oprecht leuk en daardoor was het het ook helemaal waard dat ik een tijd in de rij had moeten staan.

Ik heb nu dus een beetje door dat de volgende keer dat ik een schrijver ontmoet, ik gewoon een gesprekje met diegene kan beginnen (als daar tijd voor is, natuurlijk). Want -heel cliché- ze bijten niet. Dat wilde ik iedereen die nog nooit eerder een auteur heeft ontmoet meegeven. Want echt waar, ook al heb ik tot nu toe nog maar drie schrijvers ontmoet, allemaal leken ze het erg leuk te vinden om te zien dat je interesse hebt in iets wat zij gemaakt hebben.

Nu heb ik eigenlijk nog meer zin in YALFEST - als dat al mogelijk was. Misschien omdat ik nu weet wat ik kan verwachten, ook al klinkt dat heel suf.

Vond jij het eng toen je voor de eerste paar keren een boek liet signeren? En wie vond je de leukste auteur om te ontmoeten?

Sophie

3 opmerkingen:

  1. Ik heb nog nooit een schrijver ontmoet, dus ben best nerveus voor YALFest haha 🙈 Ik weet wel dat het gewone mensen zijn en dat ze niet bijten (zou wel heel erg zijn als ze dat wel deden haha), maar kan er niets aan doen :P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb nog nooit een boek laten signeren eigenlijk. Niet omdat ik het eng vind, maar omdat dat stiekem van mij niet zo hoeft. Ik ben gek op de boeken en kan een enorme fangirl zijn, maar op de één of andere manier heb ik niet de behoefte om auteurs te ontmoeten en om handtekeningen te vragen.. (Ben ik nu raar?)
    In het verleden heb ik in mijn werk trouwens veel met BN'ers gewerkt en ik merkte vaak dat mensen zich dan opeens heel anders of heel zenuwachtig gaan gedragen. Voor mij blijven dat echter ook heel gewone mensen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan me voorstellen dat je handtekeningen niet zo interessant vindt. Eigenlijk vind ik de handtekening op zich ook niet zo boeiend, maar meer dat de schrijver iets speciaal voor mij in het boek zet. Misschien is dat juist wel best raar haha. Ik heb dan ook niks met boeken waar een handtekening al in staat als je m koopt. Toevallig afgelopen maand gedaan, omdat ik het boek toevallig wilde, maar verder...

      Verwijderen