Waarom Dande Leander?


Het leek mij wel eens tijd om hier een blogje over te schrijven: waarom Dande Leander? Waarom is het mijn pseudoniem, waarom heet mijn blog zo, en wat betekent het?


Een aantal mensen zijn erachter gekomen hoe ik echt heet (door Facebook, want iemand met paars haar die naar boekige dingen toe gaat, valt natuurlijk wel op, want zoveel zijn dat er niet) en vandaar dat ik dit schrijf, om verwarring te voorkomen. Eline vroeg namelijk laatst aan mij hoe ze mij moest noemen in haar video en dat zette mij even aan het denken.

Ik heb altijd tijdens het schrijven dat ik een beetje in de huid van een ander kruip. Ik zet het dagelijkse leven even van me af en bevind me helemaal in een fictieve wereld. Dat klinkt misschien een beetje creepy, maar dat is nou eenmaal zo voor mij. Een tijdje terug, toen ik vaak kortverhalen schreef bij leuke plaatjes die ik vond op het internet, schreef ik een verhaal over Dande. Het plaatje waardoor ik geïnspireerd was geraakt was van een paardenbloem, een dandelion. Nu kun je vast wel raden waar ik de naam Dande vandaan heb. Al snel begon ik de naam steeds leuker te vinden. Dat verhaal is overigens niks meer geworden.

Vanwege dat wat ik zei over het "in de huid van een ander kruipen", leek het me fijn om een pseudoniem te hebben. Iets minder persoonlijk dan verhalen delen onder mijn eigen naam, maar alsnog voelde ik dat Dande "mij" is. Alleen Dande vond ik een beetje saai, en dus ging ik op zoek naar een achternaam. Ik zocht naar "lion" in een andere taal en vond al snel Leander. En tadaa, daar was Dande Leander. Mijn pseudoniem betekent dus eigenlijk paardenbloem. Vanaf dat moment schreef ik onder andere op Wattpad niet meer onder mijn eigen naam, maar als Dande Leander.

Toen kreeg ik op een mooie dag in oktober het idee om een blog te beginnen en daar heb ik toen best een tijd aan gewerkt. Ik dacht na over een naam en besloot om gewoon mijn pseudoniem te gebruiken. Voor mij is Dande alles wat met boeken en schrijven te maken heeft en dat is mijn blog ook. Zo simpel is het eigenlijk.

Goed, voor degenen die nu super benieuwd zijn naar mijn echte naam: ik heet Sophie. En zo stel ik me ook voor op events en met die naam laat ik boeken signeren. Laatst kreeg ik een pakketje van een uitgeverij (van een winactie) en dat was geadresseerd aan Dande Leander, wat ik stiekem best leuk vind. En ja, ik heb de envelop nog steeds. Maar in het vervolg zal ik voor officiële dingen wel gewoon mijn echte naam gebruiken. Voor nu: noem me zoals je me wilt noemen, want ik reageer op allebei. Maar als je verwijst naar mijn blog, is het misschien het handigst om Dande te gebruiken.

Dande Leander

3 opmerkingen:

  1. Oeh! Ontzettend leuk om dit te lezen. Was altijd benieuwd of je nou echt zo heette, want het is een bijzondere naam. Leuk artikel dus :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh leuk dat je zo er op bent gekomen! Ik had geen idee dat het paardenbloem betekent :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed om te weten. Ik zou het zelf wel grappig vinden mochten mensen met plots met Zwartraafje aanspreken in plaats van Liesbet. :)

    BeantwoordenVerwijderen