Column: DNF


Op het moment dat ik dit typ heb ik net het boek waar ik al tijden in bezig ben weggelegd. Ik heb besloten om maar een ander boek te gaan lezen, want zo schiet het niet op. En toen dacht ik opeens aan het concept DNF.


DNF staat voor Did Not Finish. Dit betekent niet dat je een boek even weglegt om het later nog eens te proberen, maar dat je het niet meer op gaat pakken. Om heel eerlijk te zijn vind ik dit best moeilijk en ook een beetje dramatisch. Ik ben iemand die graag iets af wil maken als ik ergens aan begin en dat geldt ook voor boeken. Niet eens omdat ik dan nou zo nieuwsgierig ben naar hoe het afloopt, maar omdat ik dat boek gewoon uit wil hebben en er dan niet meer mee bezig hoef te zijn. Als ik een boek halverwege weer terugzet in de boekenkast, dan voelt dat niet oké.

Maar nu ik dus zo aan het worstelen ben met dat boek en over DNF na ging denken, kwam ik tot de conclusie dat het eigenlijk helemaal niet zo gek is om er op een gegeven moment mee te stoppen. Want waarom zou je je door een boek heen worstelen als er nog een gigantische TBR-stapel op je ligt te wachten? Nu wil ik wel proberen om minstens 25% te lezen om het boek toch nog een kans te geven, maar als ik daarna het boek nog steeds met tegenzin oppak, dan vind ik dat ik het boek het label DNF mag geven.

Steeds vaker zie ik dat mensen DNF neerzetten op Goodreads in plaats van een recensie (Goodreads heeft zelfs een pagina met populaire boeken die vaak op DNF worden gezet.). Het lijkt wel alsof dit een steeds bekender iets aan het worden is. Ook best heel handig, want als veel mensen een bepaald boek niet uitlezen, zal ik eerder een ander boek uitkiezen om te lezen. Om eerlijk te zijn zou ik best een DNF-knop terug willen zien, want het is toch iets anders dan een boek één ster geven.

Reden waarom ik een boek op DNF zou zetten:

  • Ik voel totaal geen connectie met de personages/erger me zo erg aan ze, dat ik niet van het boek kan genieten.
  • Als er meerdere malen dingen gezegd worden in een boek waarvan ik vind dat dat echt niet kan.
  • Het boek legt veel nadruk op een onderwerp dat mijn humeur negatief beïnvloed. Bijvoorbeeld dat ik me na het lezen niet meer vrolijk voel (en dan bedoel ik niet dat mijn lievelingspersonage overleden is, of iets dergelijks).
  • Als het verhaal voor mijn gevoel helemaal nergens heen gaat en de wereld waarin het boek zich afspeelt niet boeiend genoeg is om doelloos in rond te zweven.
  • Als de schrijfstijl me echt echt écht niet ligt.

Nu ben ik wel nieuwsgierig naar wat jullie hiervan vinden. Wanneer DNF jij een boek en waarom?

Sophie

5 opmerkingen:

  1. Ik vind het maar al te logisch als je halverwege stopt met een verhaal. Als ik een boek moet recenseren, lees ik het altijd uit, maar voor het bloggen heb ik ook vaak genoeg gehad dat ik een boek aan de kant legde omdat ik het niks vond. Lezen moet natuurlijk wel leuk voor je blijven :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik DNF eigenlijk nooit boeken... Ik heb er de afgelopen 5 jaar maar 2 weggelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik probeer boeken altijd uit te lezen, maar als ik er echt niet doorheen kom dan is het bye bye haha. Meestal is het omdat ik het heel erg saai vind

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik DNF bijna nooit boeken - misschien eentje per jaar of zo. Ik heb altijd de hoop dat er plots een bijzondere wending aankomt die ik niet zag aankomen of dat het einde je tot geheel nieuwe inzichten brengt ofzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb al wel eens een boek terug in de kast geplaatst omdat het me zelfs halverwege het boek nog steeds niet aansprak. Gelukkig gebeurd dit niet vaak. Ik kan me alleszins maar twee keer herinneren in de laatste 6 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen