Blogtour: De sterren van morgen - De honger van Max


Een tijdje terug werd ik door uitgeverij Brandt benaderd met de vraag of ik mee wilde doen aan deze blogtour over de serie Sterren van Morgen. Ik vrijwel meteen zei ik ja, want het concept sprak mij zeker aan.

Moet je om een goed boek te schrijven altijd eenzaam teruggetrokken op een zolderkamer zitten? Niet volgens de auteurs van de jeugdboekenserie Sterren van morgen. Met z’n vieren schreven ze aan een hele bijzondere serie: vier boeken, vier hoofdpersonen. Maar wel één locatie en één jaar op een Engelse kostschool.
Niet veel later werd ik gekoppeld aan drie andere bloggers: Monica, Femke en Fae. Want wij moesten net zoals de auteurs samenwerken en we namen ieder een deel voor ons rekening.

Elk boek gaat over een Nederlandse jongere die op een ongebruikelijke kostschool in Cornwall belandt. De titels hangen nauw samen, maar zijn ook los van elkaar te lezen. Overkoepelend onderwerp is de zoektocht naar jezelf.
In Eiselins Het vuur van Louise ligt de nadruk op ontluikende seksualiteit en schaamte voor je achtergrond. Mizee belicht in haar De wereld van Wollebrandt pesten en homoseksualiteit. In Steinz’ De tranen van Saar staan eetproblemen centraal en in De honger van Max worden echtscheiding en de invloed daarvan op de ouder/kind-relatie beschreven.
De recensie van De wereld van Wollebrandt kun je vinden op de blog van Monica.
Femke schreef over Het vuur van Louise.
En De tranen van Saar werd geanalyseerd door Fae
Dan nu, last but not least, mijn recensie van De Honger van Max!

Titel: De honger van Max 
Auteur: Hans van der Beek 
Uitgeverij: Brandt 
ISBN: 9789492037459 
Aantal bladzijden: 127 
Serie: Sterren van Morgen, maar ook apart te lezen 
Ik wil Uitgeverij Brandt bedanken voor het recensie-exemplaar!

De ouders van Max gaan scheiden - en ze willen hem allebei niet. Max wordt naar een kostschool in Engeland gestuurd, een heel bijzondere school, waar Max kan uitgroeien tot een Ster van Morgen. Maar wil hij dat wel? Max is heel verdrietig. Daarom maakt hij maar de hele tijd grapjes. En is hij bezig met eten. En met meisjes... Hij komt in een klas met een paar andere Nederlanders en hij wordt dikke vrienden met Louise. Zijn ze meer dan vrienden? Of toch niet? Meisjes en ouders. Het is om gek van te worden.

De eerste paar bladzijden las ik een beetje aarzelend, ik moest er wel even inkomen. Wel was het mooi dat op de eerste bladzijde Harry Potter werd genoemd. Kijk, dan vind ik het al meteen leuk.
Het is een dun boekje van maar 127 bladzijden en ik vroeg me af hoe het verhaal zou verlopen en of het wel diepgang zou hebben. Het verhaal was voor mijn gevoel niet heel spannend en er kwamen geen grote plottwisten in voor, maar dat had ik ook niet echt verwacht. Wel kwamen er een aantal goede lessen in voor en die maakten dat ik toch verder wilde lezen.

Het boek had ik erg snel uit en dat kwam niet alleen doordat het boek dun was, maar ook zeker door de schrijfstijl van Hans van der Beek. Het las erg prettig. Niet te moeilijk doen met die zinnen.
Er wordt een heel schooljaar beschreven en af en toe vond ik dat bepaalde stukjes wat te snel en anderen weer te langzaam gingen. Maar ik heb zo het idee dat als je alle vier de boeken leest, het wat completer voelt, aangezien iedere auteur aandacht besteed aan andere punten.

In het begin vond ik Max een beetje vreemd, maar dit veranderde toen Max echt met school begon. Achteraf begrijp ik Max veel beter en vind ik hem een sympathieke hoofdpersoon, ook omdat hij veel geleerd heeft en op persoonlijk gebied best is gegroeid.
Wel vond ik de opmerkingen van Max over de lichamen van meisjes af en toe te veel en soms zelfs irritant.
De invloed van de scheiding kwam zeker terug, maar dat was niet - waar ik een beetje bang voor was - heel zwaar of vervelend.

Ik vind het leuk gedaan dat de covers bij elkaar passen en dat de hoofpersonen er wel op staan, maar je alsnog je fantasie moet gebruiken om ze voor je te zien.

De honger van Max heeft mij uiteindelijk best verrast. Vooral de lessen die erin voorkwamen, vond ik erg goed. Een minpunt vind ik dat dit verhaal niet helemaal compleet voelt, maar dat is dus op te lossen door de andere drie boeken ook te lezen.


Wil je meer lezen over deze serie? Neem dan zeker een kijkje op de site van De Sterren van Morgen!
Oh en kom morgen nog eens terug op mijn blog, ik heb namelijk een verrassing voor jullie!

Dande Leander

1 opmerking:

  1. Ik vond dit boek vrij apart, maar ik gok dat je inderdaad een mooier beeld krijgt als je de andere boeken ook leest. Ik ga nog even flink veel discussiëren met de andere bloggers die de andere verhalen hebben gelezen, ik zit nog met veel vragen en onduidelijkheden haha :'D

    BeantwoordenVerwijderen