Voorbereiden op NaNoWriMo


Het is alweer bijna november en voor steeds meer mensen betekent dat maar één ding: NaNoWriMo komt eraan!

Geen idee waar ik het over heb? Klik dan hier om mijn post met uitleg van vorig jaar te lezen.

Ikzelf heb besloten om dit jaar niet mee te doen, aangezien ik in mijn examenjaar zit en er in november een belangrijke toetsweek is. Van vorig jaar weet ik nog dat NaNoWriMo pittig wat tijd en inspiratie vergt en ik weet nu al dat ik dat niet de hele maand zal hebben (lees: constant met mijn neus in de studieboeken en daarna een brein dat aanvoelt als pudding). Maar hey, dat betekent niet dat ik geen tips kan geven om je voor te bereiden op NaNoWriMo.

Als je dit jaar mee gaat doen is het handig dat je nu al (grotendeels) weet waarover je wilt gaan schrijven. Scheelt een hoop stress de eerste paar dagen. Maar wat zijn volgens mij nou dé dingen die je kunt doen om er helemaal klaar voor te zijn?

Verzamel zo veel mogelijk informatie over je personages
Bedenk namen, haarkleuren, persoonlijkheden, etc. Als je niet zo bent van het vooruit plannen, kun je dit zo minimaal mogelijk doen natuurlijk en later aanvullen. Ik merkte dat omdat ik in korte tijd zo ontzettend veel schreef, ik dingetjes vergat. Ook is het handig als je namen (+ eventuele achternamen) weet, zodat je niet iets als 'achternaamvanpersonageA' in je bestand hoeft te schrijven om later aan te passen, want dat werkt soms een beetje demotiverend. Verder is het ook frustrerend als je dingen terug moet zoeken in je bestand.

Oefen alvast door middel van prompts
Prompts kun je overal op het internet vinden. Google en gij zult vinden. Prompts schetsen een situatie/geven een bepaalde zin die je moet gebruiken en daar ga je dan mee aan de slag. Stel, de prompt is: je hoofdpersoon wordt in zijn/haar meest kinderachtige pyjama wakker op de stoep voor zijn/haar huis. Nu ga je je (hoofd)personage in die situatie schrijven. Leer het personage kennen, raak gewend aan zijn "stem". Een bijkomend pluspunt is dat je ook al lekker bezig bent met schrijven!

Maak een moodbord
Als je iedere dag na school of je werk achter de computer kruipt om aan je verhaal te schrijven, kan het zijn dat je gewoon niet in de goede bui bent. Vooral als je bijvoorbeeld middenin een fantasy verhaal zit en je net terugkomt uit een saai lokaal of een propvolle trein. Daarom kan het helpen om op zoek te gaan naar plaatjes die de sfeer van je verhaal weergeven, die uit te printen en daarmee een moodbord te maken. Dat moodbord kun je dan bij je schrijfplek neerzetten en hopelijk zit je daardoor zo in de wereld van je verhaal.

Doe research
Weet je al dat je je hoofdpersonage een ziekte gaat geven? Zoek van tevoren heel veel op over die ziekte, zodat je daar in november geen kostbare tijd aan hoeft te verspillen. Hetzelfde geldt voor wetten, mythes, geografische plekken, etc.

Voor degenen die dit jaar (weer) mee gaan doen: heel veel succes en inspiratie gewenst!

Sophie

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen