Wat ik heb geleerd van 1 jaar bloggen


Op 2 oktober 2016 bestond mijn blog alweer 1 jaar. De tijd vliegt voorbij! Het leek me leuk om een op een rijtje te zetten wat ik nou allemaal geleerd heb van dat ene jaartje bloggen.



Er zijn heel veel boekenblogs
Ik had om eerlijk te zijn geen idee dat boekenblogs een ding waren en al helemaal niet in Nederland. Pas toen ik mijn blog linkte aan Bloglovin' ging er een wereld voor me open. Zo origineel was mijn idee om een boekenblog te beginnen dus niet, haha.

Bloggen is best moeilijk
Toen ik net begon met bloggen was ik nog lekker naïef en zat ik vol goede moed en dacht ik dat ik wel iedere dag iets online kon zetten. Nu weet ik dat dat mij (nog) niet lukt. Ik heb echt bewondering voor de bloggers die vrijwel iedere dag een kwalitatief goede blogpost online kunnen zetten! Ik vind het moeilijk om originele onderwerpen te bedenken en denk vaak: oh, dit is vast al weleens geschreven door iemand anders. Dat heeft dus ook te maken met het eerste punt, want er zijn zo veel blogs en origineel en goed genoeg zijn is dan nog meer een uitdaging.

Foto's maken van boeken is geweldig
Bij een blog horen natuurlijk ook foto's. In het begin deed ik wel mijn best, maar de foto's die ik maakte waren niet echt mooi en een beetje gewoontjes. Tot ik het fenomeen Bookstagram ontdekte en ik inspiratie op kon doen bij anderen. Nu vind ik mijn foto's vele malen mooier en ik heb zelfs af en toe een prijs gewonnen. Het fotograferen van boeken is nu een van mijn grootste hobby's.

Andere bloggers zijn ontzettend aardig
Ik vind het ontzettend leuk om te zien hoe hecht sommige bloggers met elkaar zijn en dat ik daar soms ook deel van uit mag maken. De meeste bloggers zijn wel iets ouder dan ik en soms ook ontzettend goede vrienden van elkaar, maar ik heb me geen moment buitengesloten gevoeld.
Ik kijk met veel plezier terug op de gezellige uitstapjes met de Boeksloeries, Comic Con, YALFest, en meerdere signeersessies.

...maar kunnen ook ontzettend vals zijn
Helaas heb ik ook gemerkt dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is en heb meerdere malen wat meegekregen van conflicten. En om die reden ben ik best wel blij dat ik niet zo'n bekende boekblogger ben, want jeetje, soms gaat het er echt gemeen aan toe. Gelukkig weet ik daardoor onderhand welke bloggers wel chill zijn en met welke ik me niet hoef te bemoeien.

HTML is leuk om mee te spelen
Kijk, ik ben geen held met computers en al helemaal niet met coderen, maar ik ben er toch best trots op hoe mijn blog eruit ziet. Zodra ik ga puzzelen met HTML om bijvoorbeeld ergens een kleurtje te veranderen (na flink wat gegoogle) en het me uiteindelijk lukt, dan voel ik me net een ninja hacker of zo, haha.

Ik heb een serieus boeken-koop-probleem
Tja, hier hoef ik denk ik niet heel veel over te zeggen verder... Oeps.

En dan nu: op naar het volgende blogjaar!

Sophie

6 opmerkingen:

  1. Leuk stukje. Ik heb drie jaar in de boekcommunitie gezeten, en er toen een jaar tussenuit geweesr. Nu, met een nieuw blog, weer terug. Ht is fijn om te zien hoe groot de communitie is geworden en hoe rzellig (ondanks de kleine problemen)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, elke dag wat online zetten is best lastig inderdaad, ik moet altijd enorm vooruit plannen en op zoek naar dingen waar ik over kan schrijven. En woehoe Comic Con, dat was zo leuk! :) En je foto's op Instagram zijn inderdaad erg mooi, je hebt echt talent!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks Joost! Heel lief. En jaaaa, liefde voor Comic Con!

      Verwijderen
  3. Gefeliciteerd met het eenjarig bestaan van je blog! Ik vind foto's maken van boeken ook echt één van de leukste dingen van het boekbloggen :) en html is ook gewoon leuk hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd met je 1 jarig blog bestaan. Bloggen is en blijft leuk! :-)

    BeantwoordenVerwijderen